Фінансовий моніторинг: що змінюється?
З набранням чинності 28. 04. 2020 р. Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» вноситься ряд змін в порядок здійснення фінансового моніторингу.
Одна із змін стосується визначення фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу. Такими є ті, сума яких дорівнює або перевищує 400 тисяч гривень ( раніше – 150 тис. грн). При цьому на відміну від ще чинної редакції необхідна наявність не 17 підстав-ознак, а лише 4 для того, щоб фінансова операція підлягала фінансовому моніторингу. А саме необхідно, щоб мала місце хоча б одна із таких фінансових операцій:
у разі, якщо хоча б один із учасників фінансової операції має реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в державі, що не виконує чи неналежним чином виконує міжнародні рекомендації у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення або має рахунок у банку, зареєстрованому в зазначеній державі;
політично значущих осіб, членів їх сім’ї та/або осіб, пов’язаних з політично значущими особами;
із переказу коштів за кордон (в т. ч. до офшорних зон);
з готівкою (внесення, переказ, отримання коштів).
Наступним нововведенням є визнання бухгалтерів, які надають приватні послуги (не штатні), суб’єктами первинного фінансового моніторингу. На них тепер також покладається обов’язок перевіряти фінансові операції своїх клієнтів і повідомляти про підозрілі Державну службу фінансового моніторингу.
Якщо ж бухгалтер, банк чи інший суб’єкт фінансового моніторингу, який супроводжував таку операцію і не зупинив її, то до нього адекватно вчиненому порушенню може бути застосоване:
письмове застереження;
анулювання ліцензії та/або інших документів, що надають право на здійснення діяльності, з провадженням якої в особи виникає статус суб’єкта первинного фінансового моніторингу;
покладення на суб’єкта первинного фінансового моніторингу обов’язку відсторонення від роботи посадової особи такого суб’єкта первинного фінансового моніторингу;
штраф;
укладення письмової угоди із суб’єктом первинного фінансового моніторингу, за якою суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язується сплатити визначене грошове зобов’язання та вжити заходів для усунення та/або недопущення в подальшій діяльності порушень вимог законодавства у сфері запобігання та протидії, забезпечити підвищення ефективності функціонування та/або адекватності системи управління ризиками тощо.
Розмір штрафів може сягати до 100 тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян (а в окремих випадках до 10 відсотків загального річного обороту. При цьому розрахунок суми штрафу у разі вчинення двох і більше видів порушень здійснюватиметься шляхом додавання розмірів штрафів за кожний вид порушення. В той же час існує можливість оскаржити рішення про накладення штрафів.
За додатковими консультаціями стосовно змін в порядку проведення фінансового моніторингу Ви можете звернутися до нас. «Solid Finance» надає юридичну допомогу у випадку відмови банку в проведенні фінансової операції та юридичний супровід оскарження рішень про накладення штрафів за порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.